Dag 16: Monterey

På køreturen til Monterey var vi blevet inspireret af vores rejsebog til også at besøge Redwood State Park, hvor der er mulighed for at se redwood træer. Det er verdens højeste træsort, så dem ville vi gerne opleve. Der er en hel nationalpark tilegnet dem længere nordpå, men det er for lang en omvej. Så state parken var oplagt med sin halve times ekstra kørsel. Vi valgte derfor som noget af det første i Monterey at forlænge vores ophold med en dag.

Dagen startede med en hvaltur. Vi steg ombord på båden kl. 9 og så varede det ca. 4 timer. Der var rimelig godt gang i bølgerne, og der var da også to passagerer, som afleverede morgenmaden over rælingen. Men Lise havde været så forudseende at foreslå, at vi begge tog søsygetabletter om morgenen. Så ingen af os blev dårlige. Turen gik i alt sin enkelthed ud på, at sejle ud til hvalerne, se på dem og sejle hjem igen. Og de fandt pukkelhvaler forbløffende nemt. De havde også håbet på spækhuggere og delfiner – som de havde set en del af de sidste dage – men så heldige var vi desværre ikke. Til gengæld var der ganske mange pukkelhvaler, så det var nemt at se sprøjt fra dem. Vi fangede også en del halefinner og heldigvis også en legesyg kalv, som lige skulle hoppe en gang op af vandet. En mor og kalv skulle også lige undersøge båden på 3 meters afstand, hvorefter vi blev godkendt som ufarlige.

En anden pudsig ting, var de mange søløver. Nu havde vi jo set dem på stranden langs Highway One, men der var også masser i havnen. De lå på sten, på de nedre dele af molerne og de svømmede rundt i havnebassinet. Og så gøede de. Lidt uvant baggrundslyd for os i en havn.

Efter hvalturen gik vi en tur i akvariet. Det er ret kendt som værende stort og imponerende. Det var nu ikke vores oplevelse. Den Blå Planet virker faktisk større og med flere fisk. Montereys akvarium fylder måske nok mere, men der er mange restauranter, souvenirbutikker og legeplads til børn. Sidstnævnte var absolut et hit, men havde ikke så meget med os at gøre. Men når det er sagt, var der helt klart nogle flotte tanke og akvarier imellem. Især deres stimefisk var interessante. Det er altså lidt fascinerende at se, hvordan sådan en stime bevæger sig og ændrer form. Der var også nogle helt sølvfarvede fisk, som næsten lignede de blink man kan købe i fiskeributikkerne, samt gopler i alverdens farver og størrelser.

På vej ud fra akvariet opdagede vi, at der var gratis wifi, så vi undersøgte lige, om vi kunne finde en donut- eller cupcake butik til ”eftermiddagskaffen”. Og der var begge dele. Vi havde parkeret en god halv times gang fra akvariet og begge butikker var sådan nogenlunde på vejen. Vi fandt også byens bedste pizzeria til aftensmad, vi kunne tage forbi uden den store omvej. Så af sted til cupcake butikken. Som var lukket. Ok, af sted til donut butikken. Som var lukket. Suk. Af sted til pizzeriaet. Som ikke fandtes. Så efter små halvanden times gang gik vi bare tilbage til bilen og besluttede os for at tage pizzeriaet i centeret ved motellet i stedet.

Det viste sig at være en rigtig god idé. Centeret var nemlig pænt, havde en cupcake butik og så lå det pizzeria, vi havde ledt efter, her. Så efter at have givet op, lykkedes det meste til sidst. Så blev det en hel god hjemtur alligevel.

Vel hjemme tænkte vi, at vi lige ville bruge 20 min på at finde overnatning i San Francisco. De sidste dage har det nemlig vist, at det godt kan betale sig at booke via booking.com. For det første er det ofte en smule billigere og for det andet skal man ikke bruge energi på at finde et sted om aftenen, hvor vi typisk er trætte efter en køretur. Ulempen er selvfølgelig, at vi så er tvunget til at køre til netop det sted og dermed ikke bare kan stoppe, når det passer os.

Men altså: overnatning i San Francisco. Det tog ikke 20 min. Det tog 3 timer og endte med en overnatning uden for byen og en i byen (i stedet for 2 i byen) og det blev 100$ dyrere end forventet. Grunden er, at der er karneval lørdag, så alt er ellers booket. Vi synes godt nok ikke, vi er så heldige med timingen…