Dag 21: Canyonlands, Island in the Sky District

Dagen startede få meter fra Coloradofloden, hvilket jo er en ganske habil made at starte en dag på. Planen i dag var Canyonlands – en nationalpark som i flere omgange har stået på vores liste over rejsemål, men som bare er blevet nedprioriteret af forskellige årsager. Men denne gang skulle det altså være. Parken er opdelt i flere ”distrikter” adskilt af kløfter og floder. I praksis betyder det, at man skal vælge, hvilket distrikt man vil besøge, inden man kører ind, da kørsel mellem distrikterne tager 2-6 timer.

I dag havde vi valgt distriktet Island in the Sky (ø i himlen). Det er et plateau, som er relativt nemt at komme rundt i – hvilket vi sætter pris på i vores RV som ikke er terrængående – og med en flot udsigt. Efter at have set et kort over området, udvalgte vi os to stier, som vi ville gå ad: en langs toppen af en kløft med flot udsigt og en anden, som gik ud over en eng og endte i et ligeledes flot udsigtspunkt.

Canyonlands minder lidt om Grand Canyon i landskabet. Og så alligevel ikke. Der er mere udtalte plateauer og der er flere kløfter. Og så er de mindre. Under alle omstændigheder et flot landskab. Og engene på det øverste plateau – Island of the Sky – gav det også en anden dimension end hvad vi ellers her set. Så vi er glade for, det endelig lykkedes os at få set parken. Og da de forskellige distrikter skulle være forskellige oplevelser, besluttede vi os for at tage en tur til i morgen, i Needles distriktet.

Seo måtte ikke komme med på vandrestierne, så vi tog ham med i hundepark bagefter. Der brugte vi 1½ time i selskab med to amerikanere og deres to hunde. Så der blev snakket, leget med bold og søgt på campingpladser på telefonen (der var telefondækning).

Bagefter kørte vi mod en campingplads nær Needles distriktet. Det var godt nok en flot tur med enge og klipper i mange former og farver. Campingpladsen var også imponerende idet den var gratis men alligevel havde borde, ildsteder og toiletter (tørklosetter). Og så var den hyggelig og charmerende. Meget bedre end vores forventning til en gratis overnatning lige udenfor en nationalpark.

Vi har også længe ledt efter en mulighed for at kigge stjerner. Det skulle gerne passe med, at det ikke var fuldmåne og at vi ikke var for nær en by. Så i nat skulle det være. Så vi satte et vækkeur til kl. 1. Det var rigtig flot. Vi var overraskede over, hvor lyst det var, men selvom man ikke kunne se alle detaljer kunne vi sagtens se massevis af stjerner – og Mælkevejen som en hvidlig streg over himlen. Så det var vi glade for, vi gjorde.