Dag 6: Monument Valley

I dag startede tidligt, meget tidligt. Vi skulle op 2.30, da der var knap to timers kørsel til Monument Valley og vi skulle mødes med vores indianerguide kl. 5.15. Så i seng kl. 21 aftenen før og forsøge at nå lidt søvn. Vi var begge trætte da vækkeuret ringede, men afsted kom vi da.

Vi nåede frem til Monument Valley ca. 4.50 og brugte ventetiden på at snakke med receptionisten på det hotel vi skulle mødes vores guide på. Han var meget hyggelig og anbefalede en masse filmserier vi burde se. Vores guide dukkede op 5 min før afgang og sammen med et italiensk par drog vi afsted i en 4-hjuls-trækker. Ca. dobbelt størrelse af vores egen…

Det viste sig at være et udmærket køretøj til grusvejen, som ikke bare var en grusvej, men også havde store furer, huller og områder med løst sand. Der er et spor rundt i parken på ca. 25 km som der er almindeligt adgang til, hvor vi nok godt kunne have kørt vores egen bil rundt, og så er der ca. 15 km, som der kun er adgang til med guide. Der var det ikke så meget en vej, men snarere et hjulspor, som bugtede sig op og ned.

Vi var jo på fototur, så vi blev kørt ud til et udsigtspunkt ca. 25 min kørsel inde i parken, hvor vi skulle se solen stå op. Der var dejligt fredeligt, men koldt, ca. 1 grad. Så der blev frosset lidt, mens vi ventede og jeg rendte rundt og tog billeder i det tiltagende lys. Solen stod da også op, men desværre ikke i den pompt og pragt vi havde forventet.

Så kørte vi videre til et nyt sted, med en stor hvælving, hvor der er et hul i loftet. Der havde boet indianere i gamle dage. Vi kørte også til et sted med petroglypher hvor vi så en mand og nogle dyr hugget ind i klippen. Det var nu ikke rigtig det, vi var der for og jeg synes bare tiden gik fra, at jeg kunne tage billeder i det flotte morgenlys.

Vi kørte videre gennem pakken og gjorde holdt ved nogle udsigtspunkter, hvor jeg fik nogle ok billeder, men ikke noget specielt wow. I det hele taget var det lidt skuffende, når vi nu var på fototur. Men da turen endte, krævede han kun betaling for en almindelig tur (besparelse ca. 350 kr), så var det mere ok.

Men generelt var vi lidt skuffede over Monument Valley. Vi kørte videre, med plan om at skulle til Mesa Verde næste dag, så Cortez var en passende by at overnatte i. På vejen passerede vi en af de mest berømte vejstrejkninger i USA, afbilledet utallige gange, så der måtte vi selvfølgelig lige have et billede.

Vel ankommet i Cortez fandt vi på tripadvisor en dejlig mexicansk restaurant, hvor vi fik tortillas der var utrolig velsmagende. Efter aftensmaden var det egentlig på tide at gå på hovedet i seng, men da vi tjekkede en vejrudsigt for Mesa Verde for den følgende dag, måtte vi tilbage i planlægningsmode. De lovede nemlig sne om morgenen og 0-5 grader med regn resten af dagen. Ikke lige et vejr vi havde lyst til at krave rundt på klipper og se gamle bosteder i.

Vi kiggede lidt frem og tilbage, overvejede at droppe Mesa Verde og så tage direkte til Black Canyon, men også der var vejrudsigten dårlig (snestorm om natten, skyet og koldt hele dagen) så til sidst besluttede vi simpelthen at skippe både Mesa Verde og Black Canyon og i stedet tage direkte til Arches, hvor der skulle være 15-17 grader og sol.

Meget trætte, både af planlægning og af at have været oppe så tidligt, kunne vi endelig komme i seng.