Dag 2: Great Sand Dunes National Park

I dag var planen at køre til Great Sand Dunes, som lå ca. en times kørsel væk (ikke helt tilfældigt!). Hvis man tænker Råbjerg Mile, men med 250 m høje klitter beliggende op af et bjerg med sne på toppen og en mindre flod (snarere kæmpe bred bæk) der løber langs foden af klitterne, så får man Great Sand Dunes. Det var et imponerende sted. Først tog vi Seo ud en tur langs/i floden så han kunne få lov at tumle rundt og hygge sig. Det var populært. Herefter en gang frokost i RV’en (det er ved at blive en vane…) før vi var klar til at tackle turen op til næsthøjeste klit (230 m). Den ligger næsten i første række, man skal dog op og lidt ned af nogle mindre klitter før man når den.

Sandet var nogle steder meget fast og let at gå på, andre steder sank man i. Så ind imellem var det en ret hård tur. Fordi man er oppe i 3 km højde, er luften også tyndere, så som udgangspunkt er det også bare hårdere for kroppen. Mange stoppede på halvvejen hvor der også var en top med flot udsigt. Men vi ville (selvfølgelig) helt op. Og det kom vi da også og blev belønnet med den flotteste udsigt ud over selve klit-området op mod bjergene.

Efter at have nydt udsigten et kvarters tid, satte vi kursen ned ad igen. Det tog kun den halve tid og vi havde det sjovt med nærmest at gynge-gå ned af de stejle skråninger. Vel tilbage ved RV’en ventede Seo og vi kørte afsted mod Walmart for at købe lidt mere mad og en grill. Efter Walmart gik turen mod Tres Piedras i New Mexico, hvor jeg havde lokaliseret en gratis campingplads i Carson National Forest.

Da vi var ved at være fremme ved destinationen begyndte vi at se røg. Vi kiggede lidt bekymret på det, da det var i den retning vores campingplads lå. Lidt længere fremme var der skilte med ”prescribed burns”. Det var altså brande antændt af rangers for at vedligeholde skoven. Vi fandt campingpladsen (en lysning i skoven) og der var allerede et andet par camperet. De havde snakket med skovpasseren, som havde sagt at det ikke var noget problem at overnatte der, men vi endte med at synes det var for tæt på branden og rykkede nogle km væk, ned til den lokale ranger station og overnattede på deres parkeringsplads. Det var der heldigvis ikke nogen der brokkede sig over.